• Dyscypliny
  • Modelarstwo
  • Samoloty
  • Szybowce
  • Spadochrony
  • Balony
  • Akrobacja
  • Lotnie i Paralotnie
  • Mikroloty
  • Śmigłowce
 

SLALOM

Slalom jest jedną z najbardziej widowiskowych konkurencji w której główny ciężar spoczywa na operatorze – i to w dosłownym tego słowa znaczeniu. Manewrowanie pomiędzy dwunastoma bramkami trwa 3 minuty i 20 sekund i przez cały ten czas 8 kilogramowe wiadro podwieszone do pięciometrowej liny huśta się pod naprężoną do białości lewą ręką operatora, który usilnie walczy aby znalazło się ono pomiędzy bramkami.

Zadanie rozpoczyna się na linii startu – puste wiaderko o masie ok 3 kg spoczywa na ziemi, a operator trzyma wyciągniętą rękę na znaczniku na trzecim metrze liny. Startujemy śmigłowcem w kierunku beczki napełnionej wodą i zadaniem operatora jest jak najszybsze napełnienie wiadra. Jeżeli ta sztuczka się już powiedzie – operator rozpuszcza linę do długości 5 metrów, a pilot zwiększa wysokość wyciągając napełnione wiadro z beczki i rusza w kierunku pierwszej bramki.

Szerokość bramki wynosi jeden metr, a ich usytuowanie na polu jest określone w regulaminie, zmienia się tylko sekwencja z jaką przechodzimy poszczególne bramki – ich kolejność poznajemy dzień wcześniej na odprawie i mamy czas aby tor oblatać „na sucho”. Nieodzowna jest kartka w śmigłowcu z wyrysowaną kolejnością slalomu na wzór kartek z wiązankami w samolotach akrobacyjnych.

Po przejściu dwunastej bramki operator musi rozpuścić linę do długości 11 metrów i śmigłowiec nadlatuje nad metrowy stół, na środku którego powinno znaleźć się wiaderko. Z tej wysokości metrowa tarcza jest bardzo malutka…

Aby zebrać maksymalną ilość punktów należy zmieścić się w 200 sekundach, nabrać pełne wiadro wody i nie tracąc ani kropli – postawić je w centralnym miejscu stołu zaliczając po drodze wszystkie bramki w odpowiedniej sekwencji.

Aby podnieść widowiskowość zawodów – można także zorganizować atrakcyjny dla publiczności slalom równoległy w którym biorą jednocześnie udział dwie załogi. Taka konkurencja nie jest jednak oficjalnie opisana przez FAI, więc nie jest zaliczana do ogólnej klasyfikacji. Akcja dzieje się na dwóch połączonych polach z ograniczoną do sześciu liczbą bramek. Zamiast wiadra używa się odbijacza do łodzi – takiego samego jak w Fender Rigging, którego finalnie należy umieścić w beczce. Wygrywa załoga, która zaliczy największą ilość bramek i pierwsza umieści odbijacz w beczce.

Żeby wykonać opisywane tu zadania nie trzeba się legitymować kilkutysięcznym nalotem – wszystko o czym mówimy jest w zasięgu pilotów latających turystycznie – aktualny Mistrz Świata – Maxim Sotnikov jest posiadaczem PPL(H) od zaledwie 6 lat.

Wszystko oczywiście wymaga ćwiczeń i odpowiedniej ilości powtórzeń w różnych warunkach atmosferycznych. Gorąco namawiamy do spróbowania własnych sił, ponieważ jest to doskonały sposób na latanie i doskonalenie własnych umiejętności. Wiosną przygotujemy pole do slalomu o regulaminowym wymiarze 200 x 120 metrów na które zapraszamy wszystkich tych, którym kręci się wirnik nad głową.