• Dyscypliny
  • Modelarstwo
  • Samoloty
  • Szybowce
  • Spadochrony
  • Balony
  • Akrobacja
  • Lotnie i Paralotnie
  • Mikroloty
  • Śmigłowce
 

Konkurencje

Zawody w sporcie śmigłowcowym rozgrywane są najczęściej  w czterech konkurencjach. Zaliczamy do nich konkurencję: nawigacyjną, fender rigging, latanie precyzyjne oraz slalom.

 

 

NAWIGACJA

Jest to jedyna niewidowiskowa konkurencja zawodów śmigłowcowych ale ze względu na swoją złożoność i deficyt czasu - bardzo wymagająca dla załogi. Dziesięć minut przed odlotem na trasę załoga melduje się na linii P (Preparation) gdzie sędzia sprawdza śmigłowiec w poszukiwaniu niedozwolonych urzadzeń tj. GPS, telefony komórkowe, krótkofalówk etc. Sprawdza ponadto czy śmigłowiec, który jest wyposażony w autopilota i radiowysokościomierz posiada stosowne plomby oraz uruchamia logger.

 

FENDER RIGGING

Fender to nic innego jak odbojnik do łodzi dociążony do regulaminowej wagi 8 kg podwieszony do 8 metrowej liny zakończonej trapezowym uchwytem. Odbojnik należy umieścić w odpowiedniej sekwencji do trzech beczek rozstawionych w ograniczonym terenie wydłużając kolejno linę od 4 do 8 metrów. Kolejność zaliczana beczek jest podana wcześniej na odprawie więc załogi mogą ją oblatać "na sucho".

 

LATANIE PRECYZYJNE

Podstawą pozytywnego ukończenia tej konkurencji jest zdolność utrzymywania śmigłowca na stałej wysokości i odpowiednie nim manewrowanie w każdym z kierunków. Nieodzowna jest umiejętność lotu tyłem i bokiem z utrzymaniem stałej wysokości. Radiowysokościomierz jest absolutnie zabroniony i jeżeli jest zabudowany w śmigłowcu należy go zakleić i zaplombować. Do lewej płozy śmigłowca (na przykładzie Robinsona R-44) przymocowany jest trzymetrowy łańcuch, a spod kabiny śmigłowca zwisa drugi łańcuch - o metr krótszy. Cała sztuka polega na tym, aby dłuższy łańcuch nie stracił kontaktu z ziemią, a krótszy jej nie dotknął.

 

SLALOM

Slalom jest jedną z najbardziej widowiskowych konkurencji w której główny ciężar spoczywa na operatorze - i to w dosłownym tego słowa znaczeniu. Manewrowanie pomiędzy dwunastoma bramkami trwa 3 minuty i 20 sekund i przez cały ten czas 8 kilogramowe wiadro podwieszone do pięciometrowej liny huśta się pod naprężoną do białości lewą ręką operatora, który usilnie walczy aby znalazło się ono pomiędzy bramkami.